הצטרפו למאבק בעזרת טופס ההרשמה!

אנו זקוקים לכם!
הצטרפו למאבק ונוכל להשפיע ולמנוע את התפוררותו של מערך המילואים

הירשמו עכשיו!

הערות פורום המג"דים והמח"טים על חוק המילואים הממשלתי

28.09.2007

הערות לתזכיר חוק המילואים 2007

אלה הנושאים העקרוניים אשר חייבים להשתנות בחוק המילואים המוצע על ידי הממשלה (שימו לב להבדל בין הצעת החוק הממשלתית להצעת החוק הפרטית של ארגוני המילואים):

ההערה העיקרית היא : יישום לקחי מלחמת לבנון השנייה אינו משתקף בחוק!

  1. אין תקציב קשיח למערך המילואים – אין בחוק תקציב קשיח וקבוע למערך המילואים וכך למעשה ימשך המצב ששרר ערב המלחמה האחרונה שעל פיו לא מאמנים ולא מציידים את המילואים כי זה הכסף המזומן של צה"ל כשחסר לו תקציב. והוא מנוצל למטרות אחרות.
  1. כשירות מערך המילואים לא מוגדרת באופן מחייב – אין בחוק חובה על הצבא לדאוג כי יחידות המילואים יקבלו אימונים על פי ייעוד למלחמה, ציוד דומה לסדיר לפי משימות, משימה ראשית ומשימה משנית לכל יחידה, ימ"חים בכשירות למלחמה ולפי המשימה הנדרשת, מוכנות מודיעינית, מנהלתית, כוח אדם וכולי. ואין הגדרת הפיקוח של הממשלה והכנסת על כל אלה.
  1. הגיוס הסלקטיבי המוצע בחוק נוגד את הגיוס השוויוני – הגיוס השוויוני על פי חוק שירות הביטחון היה ערך חשוב בישראל מאז הקמתה. למעשה באמצעותו הוגדר צה"ל כצבא העם. לגיוס חיילי מילואים על פי סלקציה צה"לית ומתן פטור גורף לכל החיים לאלפי חיילים שצה"ל יחליט שאינו רוצה בהם תהיה השפעה קריטית על המוטיבציה לשרת גם בסדיר וגם במילואים ולמעשה העברת הסעיף הזה בחוק יצור אפליה כלפי כל מי שיידרש לחובות הקבועים בחוק ולשירות מילואים ארוך ותובעני עד גיל 45. בנוסף תיוצר פה דמורליזציה גדולה יותר מהפטור הניתן לחרדים.
  1. גובה ואופי תגמול מערך המילואים לא מוגדר בחוק – התגמול המוצע הוא כללי מידי וכפוף לפקודות צה"ל ולתקציב הצבא, ואינו מוגדר כהוקרה של המדינה. כך יווצר מנגנון שלמעשה ימסמס את התגמול לפי מצבו התקציבי של צה"ל.
  1. סמכויות ותפקידי ועדת השרים המוצעת בחוק מצומצמים– ועדת שרים כבר הוצעה ואף נקבעה לפני ארבע שנים אך מעולם לא התכנסה ולא פעלה לפקח על יישום המלצות בנושא המילואים ותגמול חיילי המילואים. הועדה המוצעת בחוק מיועדת לדאוג רק לנושאי הוקרה ותגמול ולא לנושאים אופרטיביים.

יש לקחת את המלצות הצוות של האלוף מזרחי ולבדוק את המלצותיו האופרטיביות בכל תחום, למשל – שיטת הגיוס לחירום, מצב הימ"חים, אימוני יחידות צה"ל, התכניות האופרטיביות ומודל המילואים כולו לשנים הבאות.

פירוט – מה למעשה מציע משרד הביטחון?

1. החלת החוק רק משנת 2010 – המשמעות היא שלא יהיה חוק. בדיוק כמו הקביעה הקודמת בשנת 2005 שהחלת החוק תהיה ב 2008 ובינתיים החוק מוסמס.

2. הגדלת הנטל בצורה משמעותית + הענקת סמכויות רבות מדי לשר הביטחון ולרמטכ"ל אשר מאפשרות להם לרוקן את החוק המוצע מתוכנו, בטענות שונות ומשונות. אנשי המילואים מבינים את הצורך ביותר ימי מילואים לאימון, אך הפיקוח הפרלמנטרי חייב להיות קפדני יותר והדוק יותר ולא להשאיר מקום רחב לשיקולים לא ענייניים של גורמי צה"ל על פיהם יגויסו חיילי מילואים בקלות רבה מידי.

3. אימונים ייעודיים לא נקבעו בחוק – למרות לקחי המלחמה, הצעת החוק אינה מגדירה מהן הכשירויות הנדרשות וגם לא נקבעה החובה לאמן – מינימום ימי אימון יעודי לחירום בשנה.

4. ציוד איכותי – החוק אינו מתייחס לדרישה לצייד יחידות מילואים עפ"י משימותיהן, למרות הלקחים מהמלחמה האחרונה.

5. אין בשורות בנושא תגמול ואפילו יש ציניות – לאחר כ- 5 שנים שועדות שונות בכנסת מתעסקות עם החוק ( רק כתוצאה מיוזמת ארגוני המילואים) – ועדת הקמל"ר הקודם, ועדת ברוורמן והיום הצוות שאחראי על השינויים המוצעים כעת, כל מה שיש למשרד הביטחון וצה"ל להציע הוא "ועדת שרים לענייני מילואים", ועדה שהוקמה כבר בכנסת הקודמת ולא הניבה הטבה אמיתית אחת.

6. יש גם חכמולוגיה רבה בין השורות, כמו שירות "חצי יומי" למי שמזומן לשירות של עד 6 שעות. הלה יקבל חצי מהתגמול הרגיל המוצע למרות שיפסיד יום עבודה.

7. לגבי פיצוי על הכנסה, גם התיקון לנוסחת החישוב להחזר ליום מילואים הוא לא רציני, אינו נותן מענה לכל העיוותים, הן למעסיקים, לעובדים ולסטודנטים ומקפח את המשרת, כפי שהיה בעבר.

8. אין התייחסות לנטל על המשפחה והוצאות שהשירות גורם לה.

9. אין בשורה לסטודנטים, למפוטרים עקב השירות ולכל מי שעבודתו נפגעת עקב יציאתו למילואים.

10. ההצעה אינה מתייחסת לכל הכלים והתקנות שנועדו להגן אזרחית על המשרתים בחירום, כגון הפעלת חוק הארכת מועדים, סיוע כספי, פיצוי על נזקים ועוד.

11. הגיוס הבררני יימשך ללא מתן פיצוי מלא, תגמול משמעותי והגנה אזרחית רחבה לאלה שכן משרתים. כתוצאה מכך, יוצא מסר שלילי לכל מי שחושב להתגייס לשירות קרבי בסדיר,שכן הוא גוזר על עצמו מס ביטחון כבד עד גיל 40 לפחות, מס שיוטל רק על מיעוט קטן ביותר של אזרחים נאמנים (תחת הכותרת "הנבחרים למילואים"), מיעוט שהמדינה מנצלת את מסירותם ונאמנותם למדינה כדי להימנע ממתן יחס והגנה אזרחית נאותים.

12. למרות ההזנחה והתפיסה של צה"ל את מערך המילואים בשנים האחרונות, אין בהצעה הגברת הפיקוח הפרלמנטרי, כפי שמתבקש מעתה לאור המלחמה האחרונה.

13. חוק הקצבאות אינו מוכנס לחוק המילואים ולמעשה כבר היום החוק אינו מקוים על ידי משרד הביטחון . כבר חמש שנים לא תוקנו התקנות שאותן היה צריך משרד הביטחון להתקין כדי לקיים את החוק. ישנם סעיפים בחוק שבקרוב יפוג תקפם (לאחר חמש שנים) ונראה שאיש לא ממהר במשרד הביטחון לחזור ולהכניסם לחוק.

בברכה

פורום מג"דים מח"טים וטייסים במילואים